Zelenina

Aktualizováno 2017-04-05 05:48:54

Zelenina je v potravě velmi důležitým zdrojem vitamínů, minerálních látek, vlákniny a dalších prospěšných látek. Díky tomu, tak tvoří důležitou součást zdravého jídelníčku. Pro zdraví člověka je důležitá konzumace jak syrové zeleniny, tak také dušené či jinak tepelné opracované zeleniny. Velké uplatnění zeleniny nacházíme také při redukčních dietách.

Zelenina zahrnuje řadu plodin, které nesmí chybět nejen v české kuchyni. Zeleninu obecně rozlišujeme podle toho, kterou část konzumujeme.

Plodová zelenina - okurka, paprika, rajče.

Kořenová zelenina - celer, ředkev, ředkvička.

Listová zelenina - salát, špenát, zelí.

Lusková zelenina - čočka, fazole, hrách.

Cibulová zelenina -  cibule, česnek, pažitka, pórek.

Košťálová zelenina – brokolice, kedluben, květák, zelí.

 
K tradičním a v našich zemích často pěstovaným zeleninám patří brambory, cibule, česnek, rajčata, okurky, paprika, pór, salát, kedluben, ředkvička nebo hrášek.

Za zeleninu jsou považovány jednoleté nebo dvouleté rostliny. Mezi zeleninu však nepatří ty rostliny, které jsou pěstované pro semena (obilniny, luštěniny). Nicméně zařazení některých plodin je velmi problematické, například rajče nebo banán. Tyto plodiny jsou předmětem diskuzí, zda se jedná o zeleninu či ovoce.

Umístění článku

Pomohl Vám tento článek?

Ohodnoťte prosím tento článek. Dáte nám tím cennou zpětnou vazbu pro zlepšení obsahu této stránky.

Děkujeme za zanechání zpětné vazby.